15 юли 2016 г.

Airbus A380 - вижда ли се краят на една ера?







От Airbus обявиха, че смятат да намалят сериозно продукцията си на самолети от типа Airbus A380 тази година. Това тяхно изявление, бе прието от мнозина, като началото на края на най-големия пътнически самолет. 

 

История на Airbus A380


През 1991, от Airbus правят голямо маркетингово проучване относно производството на двупалубен, широкофюзелажен (с корпус, по-широк от 5 метра) самолет.

През 1993 конкурента на Airbus, Boing, отказва подобен проект.

1 май, 1996 Airbus създава Дивизия за големи самолети. Дивизията е натоварена със задачата да създаде план за производството на Airbus A3XX (още не се знае името), който в крайна сметка да доминира на пазара за големи самолети. В началото на проекта е заложено в самолета да има барове, ресторанти, безмитни магазини и дори боулинг.

Airbus A380 Interior


През 1998 за изпълнителен директор и президент е назначен Ноел Форгийърд. Плановете за производство на двупалубен самолет и доминация на пазара на големите самолети продължават. Airbus са стабилни финансово, с 460 поръчки и 13 нови клиента.

Мислейки за бъдещето, от Airbus правят консултации с 20 водещи авиолинии и потенциални клиенти, относно това какво трябва да предлага големия самолет и какви са нуждите на авиокомпаниите.

Обединението на Airbus


Използвайки опита си като бивш съветник на бившия президент на Франция Жак ШиракНоел Форгийърд застава начело с идеята да интегрира Airbus с други авиокомпании.

През 1999, френският държавен производител на пътнически и бойни самолети Aerospatiale е приватизиран и обединен с Matra - френска компания, работеща в много различни сфери като автомобилостроене, производство на велосипеди, въздушни навигации и оръжия. Това обединение довежда до спешна среща на партньорите на Airbus и обсъждане на тяхната интеграция в случващото се.

В крайна сметка, European Aeronautical Defense and Space Company (EADS), която притежава Aerospatiale-Matra се обединява с Airbus, като притежава 80% от акциите, а 20% са за Английската компания BAE Systems.

През 2000 година, новосформираната Airbus започва работа.

На 19 Декември, 2000 започват продажбите на Airbus A380. Флагманът сред самолетите започва с 50 поръчки от 6 големи въздушни оператора. Това са: EmiratesSingapore AirlinesQantasAir France, Qatar Airways and Korean Air.

През 2004, пристига двигателят на Airbus A380, Engine Alliance GP7000. Компанията използва също и двигател Rolls-Royce Trent 900. Следва една година разработка, тестове и регулаторни одобрения.

На 18 Януари 2005, европейският производител на самолети Airbus, представя най-новия си самолет - Airbus A380, двупалубен, четиримоторен самолет. С възможността си да побира 525 души в три класи или повече от 853 места при конфигурация от една икономична класа, превръща A380 в най-големия пътнически самолет в света.  


Първи полет и доставки


На 27 април, 2005 в 10:30 сутринта, първият Airbus A380 излиза на пистата на летището в Тулуза, Франция. 30,000 души идват да видят как тежащия 308 тона самолет потегля бавно по пистата и излита успешно. Полетът е около 4 часа. Самолетът прелита над Пиринеите и каца успешно в 14:22. Видето от първия полет на Airbus A380 може да видите по-долу.


През юни, 2005 от Airbus съобщават, че доставките на A380 за Singapore Airlines ще се забавят с 6 месеца. Закъснението се дължи на затруднение с поставянето на мрежови връзки в самолета. След това следва ново закъснение от 4 месеца, дължащо се на това, че екипите за производство в Тулуза, Франция и Хамбург, Германия са използвали неподходящ софтуер. В крайна сметка, доставките на A380 за Singapore Airlines пристигат на 15 Октомври, 2007 и влизат в употреба на 27 Октомври с полети от Сингапур до Сидни.
"Самолетът се представя по-добре отколко ние или Airbus очаквахме. Гори 20% по-малко гориво от конкурента Boeing 747-400." - Чон Сенг, изпълнителен директор на Singapore Airlines

След като първите доставки на Singapore Airlines пристигат, други авиокомпани също започват да използват A380. От Август 2008Emirates използва А380 за полети между Ню Йорк и Дубай, Qantas между Мелбърн и Лос Анджелис. Следват доставките за Air France и Lufthansa.

Дотук добре, но не всичко е перфектно в експлоатацията на A380. През Ноември, 2010 полет 32 на Qantas претърпява отказ на двигател Rolls-Royce Trent 900. След това са намерени пукнатини в инсталацията на крилата на самолета. Airbus предлага обезщетения на авиокомпаниите, закупили първите 68 самолета A380. Също така предлага безплатен ремонт. Проблемът бил в материала използван за производството на инсталациите. След подмяната на материала, проблемът изчезва.

Вижда ли се краят на Airbus A380?


През декември, 2000 Жан-Люк Лагарде, съпредседател на новосформираното EADS (Airbus Group) казва пред медиите, че чрез производството на A380, компанията ще достигне нови височини. Според него, проекта A380 ще е изключително успешен и доходоносен, тъй като има голямо търсене и огромен пазар.

По време на въздушното шоу Farnborough тази година, изпълнителният директор на Airbus Фабрис Брегие, трябваше да опровергае тези твърдения. Ще трябват още много години, за да може A380 да възвърне разходите по разработка и производство. Брегие дори се съмнява, че това изобщо ще стане.
"Пазарът изобщо не е толкова голям, колкото се надяваха създателите на Airbus A380." - Фабрис Брегие, изпълнителен директор на Airbus

Бавното темпо на поръчките на A380, принуждават компанията да намали производството. В момента се произвеждат едва 2.5 самолета на месец. През 2015 бяха продадени 25 самолета. Тази тенденция смята да се запази и дори да се намали в бъдеще. Очакванията са, че Airbus ще продаде едва 20 A380 през 2017 и 12 през 2018. 20 милиардния "залог", че Airbus ще прекъсне хегемонията на Boeing в производството на големи самолети е на път да бъде загубен.

В миналото се е смятало, че за да намалиш разходите трябва да произвеждаш по-голям самолет с повече места. Но след появата на A380, много производители на двигатели успяха да създадат много по-ефиксани двигатели, които да задвижват по-малки самолети от типа на А350 или Boeing 787, с разходи подобни на тези на А380. В случай като този, в който не ти е нужен голям самолет, за да намалиш разходите, защо да поемаш риска да имаш празни седалки? От тази гледна точка, може да се счита, че вината за залеза на А380 се крие в управленските решения на компанията.

Въпреки това Фабрис Брегие остава оптимист и смята, че производството може да се повиши отново след няколко години. Най-големият клиент на А380 Emirates с доставени 140 самолета, след няколко години ще трябва да смени самолетите си с по-нови. Собствениците на авиокомпанията заявиха на няколко пъти, че отново смятат да разчитат на A380 за изпълнението на дълги полети. Фабрис Брегие смята, че ако цената на гориво отново се вдигне, много авиокомпании ще потърсят спасение в А380 тъй като самолетът харчи доста по-малко гориво от конкурентите си. Но въпреки това, тези дългосрочни прогнози на директора на Airbus не могат по никакъв начин да служат за утеха за ръководството и акционерите на компанията, тъй като бъдещето на авиационния сектор в момента е твърде непредскауземо.

Факт е, че вместо да бъде първият самолет в новата ера, A380 започва да се превръща в последният в една стара ера на въздухоплаване, в която голям се асоциира с красив и надежден.




Източници:

Aviation Week - http://aviationweek.com/commercial-aviation/airbus-a380-production-cut-inevitable     Author: 

Airways News - http://airwaysnews.com/blog/2015/01/19/the-airbus-a380-a-history/       Author: 

© Аероиск 2019