30 септември 2016 г.

Защо магазините в летищата искат да ни видят бордната карта?

 


Някога замисляли ли сте се защо магазините по летищата ви искат бордната карта? А знаете ли, че по закон НЕ сте длъжни да я показвате?

Търговските обекти по летищата са обвинени, че спестяват милиони от възстановяване на ДДС без по този начин да облагодетелстват клиентите.

 

Каква е ролята на бордната карта?


Повечето магазини, които се намират на територията на летище в Европа изискват от техните клиенти да показват бордната си карта при плащане. Бордната карта се сканира на касата в магазина. По този начин търговците си взимат обратно ДДС от 20% на стоки, продадени на пътници, летящи извън Европейският съюз. Въпреки, че магазините твърдят, че техните стоки са освободени от плащането на местни или държавни данъци и мита, това не е гаранция, че стоките от безмитните магазини ще бъдат на по-ниска цена. Обикновено търговците компенсират разликата в цената за своя печалба.


Според проучване на в-к "Independent", един от най-популярните безмитни магазини в Англия "Boots" продава продукти на една и съща цена, както на летището така и в центъра на града. Слънцезащитен спрей "Nivea" струва 8 паунда и на двете места, което означава, че "Boots" прибират в джоба си 1,33 паунда от всеки слънцезащитен крем продаден на пасажер, пътуващ извън ЕС.  Целта на безмитните магазини е да намалят цената на продукта в  полза на клиента, тъй като не плащат определени данъци и такси, но както става ясно от проучването на "Independent" това не е така.

 

Дали цените наистина са по-ниски?


Други магазини предлагат определени намаления на цените, но все пак запазват по-голямата част от печалбата за себе си. Магазини "Dixons" продават iPhone 6 в центъра на града за 619 паунда. На летището е малко по-евтино 593.99 паунда, но това намаление дори не е близо до печалбата която правят за всеки iPhone продаден на пасажер, пътуващ извън ЕС - 103,17 паунда.

Един от продуктите в "World Duty Free" струващ 45.80 паунда пък се продава по-скъпо на летището отколкото в града, въпреки че търговецът спестява 7.63 паунда от възстановяване на ДДС.


Показвайки бордната си карта в магазин на летището вече се е превърнало в навик за повечето хора. Дори и да си купят нещо обикновено като вестник, хората показват бордната си карта без да се замислят защо го правят. Истината е, че безмитните магазини по летищата правят милиони от възстановяване на ДДС, вместо тези спестявания да са за сметка на клиента пътуващ извън ЕС. Желанието ми е да видя прозрачност, искам да видя колко се спестява от всеки продукт вместо да виждам само крайната цена. - Ник Тренд, редактор на вестник Telegraph


Говорител на безмитните магазини "Boots" е потвърдил, че служителите в магазините са длъжни да поискат бордна карта от клиентите за "точно отчитане на ДДС", но клиентите не са длъжни да я показват. Английският орган отговорен за събиране на данъци и такси HMRC потвърждава, че по закон пасажерите не са длъжни да показват своите бордни карти.