30 септември 2016 г.

Законно ли е сканирането на бордна карта при пазаруване



През 2015 избухна скандал във връзка със сканирането на бордни карти на касите в магазините на летищата. Прави ли ви впечатление, че и до ден днешен дори на будката за вестници или за бутилка минерална вода на летището ви искат бордната карта за сканиране? Ето и повече подробности за какво беше скандалът, как се разви и какви са вашите клиентски права.


Защо в магазините на летищата сканират бордните карти


Накратко – за да получат обратно ДДС-то на стоките, закупени от пътници, които летят до дестинации извън ЕС. Сканирането на бордната карта е начинът да докажат за къде са заминали продадените стоки. Оказва се, че облекчението, което е въведено за да се осигурят по-ниски цени за пътниците, всъщност се използва за генериране на милионни печалби.

Веригите магазини, разположени по летищата в Европа, предупредиха, че ако опцията за доказване на нулева ставка на ДДС бъде премахната, цените могат да се повишат. Независимо разследване, проведено на летището във Великобритания в края на лятото, началото на есента на 2015 година обаче, показа че цените на стоките и в момента са същите или символично по-ниски от тези в централната част на Лондон.


Подлъгани ли са наистина хората да дават личните си карти за сканиране


И да, и не. Клиентите дават бордните си карти за сканиране, защото мислят, че това са някакви допълнителни мерки за сигурност. (Но никой не им е казвал това в прав текст.) Те не са задължени да го правят, могат да откажат – просто не го знаят.


Какво се случва на летищата в момента и какви са вашите права при пазаруване в летищни и безмитни магазини


Във всички магазини на летищата в Европа, освен в безмитните магазини, не сте длъжни да показвате бордната си карта. Сега вече знаете за какво ще послужи информацията от нея и е въпрос на личен избор дали ще я дадете за сканиране или не.
Можете спокойно да откажете, да платите покупката си и да напуснете магазина.

Ако пазарувате в магазин, който е на самообслужване и изберете да не давате за сканиране бордната си карта, поръчката ви трябва да бъде приета и завършена от асистент.
Когато пазарувате в безмитен магазин, нещата стоят малко по-различно. Техните служители са длъжни да проверяват бордните ви карти и вие сте длъжни да им ги представите – особено ако купувате алкохол и тютюневи изделия. По този начин се елиминира възможността за престъпно използване на системата.


Какво толкова важно има в моята бордна карта, че да не искам да я показвам


Позицията „Нямам какво да крия, затова ми е все едно дали ме следят.“ всъщност е доста опасна. Бордната карта съдържа информация, която попаднала в злонамерени ръце може да се използва във ваша вреда. Очаквайте статия по темата следващата седмица. И не, не се успокоявайте от уверенията на летищните търговци, че те използват информацията ви според закона и не я предоставят на трети лица. Спомнете си с какво започнахме статията – с премълчването на вашите права от търговците, което води до печалби за тях и малки към никакви намаления за потребителите.