1 ноември 2016 г.

Удар от птица и неговото влияние върху самолета




Доста често срещано явление е самолет да попадне на пътя на ято птици. Последствията от този сблъсък може да варират от малка драскотина или изкривена повърхност до загуба на двигател. Според "Гражданска въздухоплавателна администрация" сблъсък с ято птици е дефинирано като стълкновение между птица и самолет, завършило със смърт или нараняване на птицата, щета по самолета или и двете.



Погледнато глобално, международната гражданска въздухоплавателна администрация (ICAO) съобщава, че за периода от 2011г. до 2014г. е имало 65,139 сблъсъка с птици по света. Говорител на ICAO споделя, че в агенцията ежегодно пристигат над 10,000 репорта, но очаква това число да се увеличава, защото системата непрекъснато се обновява електронно. По този начин, чрез електронно съобщаване и изпращане на репорт за сблъсък с ято птици, ще бъде улеснена цялата процедура.

 

Най-засегнати части на самолета


Статистически погледнато предното стъкло, носът и крилата на самолета са най-вероятните места, които могат да бъдат засегнати при сблъсък с ято птици. Но практиката показва, че двигателите претърпяват най-висок процент щети от големите компоненти на самолета. Според Федералната авиационна администрация на САЩ, между 1990г. и 2015г. са постъпили 16,636 репорта за сблъсък на птици с двигателите на самолета. 4,417 от които, или 27% от всички сблъсъци завършват с щети за двигателите.

Главният инженер на един от най-големите производителни на самолетна техника в световен мащаб - Pratt & Whitney е Chris Kmetz. Той споделя, че когато е открита щета по двигателя, това обикновено са счупени пластмасови панели, които контролират траекторията на въздушния поток. По-големи птици при по-високи скорости пък могат да причинят счупване или напукване на перките на двигателят. Това са едни от първите компоненти, които се проверяват след установяване на сблъсък на птици с двигателя. Главният инженер споделя още, че двигателите ще продължат да работят след сблъсъци с птици и могат да бъдат лесно поправени след кацане на машината.

Прозорците на самолета са проектирани така, че да издържат евентуален сблъсък с птица. Всички предни стъкла на самолетите са тествани и трябва да издържат определени критерии, за да могат да бъдат монтирани на пътнически самолет.

 

Всеки сблъсък с птици е уникален


Chris Kmetz от Pratt & Whitney споменава, че е важно да се отблежи, че всеки сблъсък с птици е уникален и неповторим сам по себе си. Когато стане въпрос за двигатели, щетите няма как да бъдат предвидени, затова се прави основна инспекция за щети. Ремонтните дейности след установяване на повредата зависят много от мястото на инцидента и дали самолета са намира на място, което е част от поддържащата мрежа на авиокомпанията. Най-често логистиката и доставката на определена част до самолета отнема най-много време. Но Крис споделя, че обикновено самолетът започва отново работа след 24-48 часа.

Смяната на цял двигател е много рядко срещано явление. Според Федералната авиационна администрация на САЩ, то се случва един път или два пъти годишно.

 

Сблъсък с птица и обезщетение


Много често, при закъснение или отмяна на полет, оправданието на авиокомпаниите е сблъсък с ято птици. Тъй като то се счита за независещо от авиокомпанията и извън техния контрол, авиокомпаниите не са длъжни да предлагат обезщетения на своите пътници. Ние от Аероиск обаче знаем, че авиокомпаниите невинаги са честни. В много от случайте, те просто се опитват да се измъкнат и сблъсъкът с ято птици не е причина за закъснението или отмяната на полет. Ние знаем как да използваме правни аргументи и да преговаряме с тях, за да ги убедим да променят становището си.