16 февруари 2017 г.

Как да се справя със страха си от летене


Гледате рекламите на евтини самолетни билети и се ядосвате на себе си. Много ви се иска да си купите билет и да пътешествате. Но само като си представите, че се качвате на самолет и ви се завива свят, ушите ви започват да бучат и изпадате в паника. Случвало ви се е да летите, но е такова мъчение за вас, че и да ви подарят самолетни билети, едва ли ще се навиете да ги използвате.

Добрата новина е, че можете да преодолеете страха от летене. Още по-добрата е, че това зависи само от вас и вашето желание и упорство. Ето какво ви съветваме да направите.

Разберете какви са причините за страха ви

  • Страх ви е от самолетна катастрофа? Според статистиките 1 на всеки 5 862 души умира в самолетна катастрофа. В автомобилна загива 1 на всеки 272 души. Напомняйте си това и избягвайте да четете новини за самолетни катастрофи или да гледате филми с такива.

  • Страх ви е от затворени пространства? Резервирайте си винаги място до прозореца, за да гледате навън или до някой от аварийните изходи. Не че до вратата сте в по-отворено пространство, но чисто психически се успокоявате, че не сте чак в такъв капан.
  • Страх ви е, че нямате контрол над ситуация? Отвличайте ума си от тази мисъл.

Научете се да контролирате страха си

Пристъпите на тревога и паника могат да избухват и да утихват дни преди самия полет. А на летището и когато се качите на борда да са вече неконтролируеми. Вземете следните мерки:
  • 72 часа преди полета не пийте кафе и енергийни напитки.

  • Пийте мента, глог и валериан или подобен тип успокоителни на билкова основа. Ментовият чай и чаят от жълт кантарион също имат успокояващо действие, изпийте един в някое заведение на летището.

  • Усетите ли как настъпва пристъпа на страх, не му се давайте. Седнете, отпуснете се и се концетрирайте върху дишането си. Вдишвайте и издишвайте бавно. Ако искате, бройте на ум до 10, докато го правите. Паниката ще ви атакува. Отчитайте съществуването й и пак се концентрирайте върху дишането си, докато не се успокоите напълно.

  • Когато сте в самолета и ви хване страх, говорете с човека с когото пътувате, четете книга, слушайте любимата си музика. Или след като усетите, че тревогата ви напуска – заради бавното дишане и броенето до 10 – подремнете.
  • Масажирайте слепоочията, раменете, дланите на ръцете и пръстите си. 
  • Не пийте алкохол по време на полета. Ако си мислите, че ще ви успокои, грешите. Прекалите ли с чашките, тревожността ви ще се повиши, ще станете мнителни, раздразнителни, ще се почувствате зле психически и физически. Много настоявате, че алкохолът ви помага? Изпийте само една чаша бяло вино или 25 грама уиски, не повече.
  • Представяйте си как кацате благополучно, слизате на летището и най-сетне се озовавате на желаното място. Представяйте си какво ще правите като слезете от самолета – къде ще се разхождате, какво искате да хапнете.


Подарете си щастието от пътуването, преборете се със страха!