3 май 2017 г.

Пътнически електрически самолет - кой ще бъде пръв?





 

Вероятно ще се изненадате да разберете, че първият самолет, задвижван изцяло от електрическа енергия, прелита над Ламанша още през 1981 година. Пилотът е Пол Макрийди. Самолетът е Solar Challenger – с два двигателя по 2,2 kW, които се захранват от слънчеви панели. Той излита от Корнел он Вера – близко до Париж летище, и след 5 часа и половина каца на британска земя, в авиобазата Манстън.

 

При такова бурно развитие на технологиите за добив на слънчева енергия защо още няма пътнически електрически самолет? 


Разликата между малък, едноместен или двуместен самолет и тежка машина с 90 – 100 и повече пътници на борда е значителна. Прототипите, които се правят към момента разчитат на електричество от батерии, а не на соларни технологии. Един от проблемите обаче е, че за да има достатъчно електричество за един полет – самолетът трябва да използва количество батерии, което превишава в пъти сегашното му тегло. Решението е създаването на по-леки и издръжливи батерии.

 

Надпреварата за създаването на пътнически електрически самолет тече с пълна сила.


Airbus - електриччески пътнически самолет E-Fan



През 2014 година, с един ден разлика са направени два тестови полета с електрически самолет. Първият е на акробатичния пилот Огюст Дювал. Той лети от английския бряг до Кале и обратно с двудвигателен самолет, задвижван изцяло от електрическа енергия. Само че машината не се издига сама във въздуха, а е качена на друг самолет, от който се отделя в полет.

Вторият опит е на компанията Airbus. Разработваният от нея прототип E-Fan 1.0 е двуместен, с два електрически двигателя, предоставени от Siemens. Той се издига сам във въздуха и прелита разстояние от 74 км (от Лид, Великобритания до Кале, Франция) за 37 минути.

В следващите три години Airbus развиват и подобряват прототипа. Компанията е обявила, че от 2017 година E-Fan ще влезе в серийно производство. Машината може да провежда едночасови полети с максимална скорост 250 км/ч. Батериите, с които се захранва са литиево-полимерни, 120 на брой. Цената на полета ще е 16 долара. За сравнение, към момента, полет с подобен размер самолет самолет, който се зарежда с гориво, струва 55 долара.

Разбира се, E-Fan е доста далеч все още от големите пътнически самолети, но е стъпка в тази посока.

Airbus е планирала и пускането на хибридни самолети със 70 до 90 места, които да се ползват за регионални полети.

И докато, през 2014 година, техническият директор на компанията твърдеше, че пътнически електрически самолет може да се очаква едва след 15 или 20 години, днес на пазара се появи нова стартъп компания, която смята да пусне електрически самолети до 10 години.


Wright Electric - пътнически електрически самолет


Така се казва стартъп компанията, която планира да създаде електрически самолети със 150 места за полети на не повече от 480 км, в следващите 10 години. Това ще доведе до огромно намаление в цената на полетите. Затова вероятно не е чудно, че един от най-активните поддръжници на Wright Electric е нискотарифната компания Easyjet.



NASA - пътнически електрически самолет


Също разработва електрически самолет. Х-57, наречен Максуел, има 14 електромотора и специално конструирани крила, с допълнително монтирани на предния им ръб  електрически витла.

За работата по прототипа бе съобщено официално през 2016 година, а от NASA прогнозират, че първите пътнически самолети, задвижвани изцяло от електроенергия, ще бъдат пуснати през 2035 година.

Ние, разбира се, мечтаем за възможно най-бързата поява на подобен електрически самолет и на неговото масово производство, защото това ще намали цената на полетите неимоверно. Какво по-хубаво от още повече пътешествия?

© Аероиск 2019