17 април 2019 г.

Какво правят пилотите по време на дългите полети




Смятате, че по време на дългите презокеански полети самолетът се управлява от автопилота, а пилотите играят карти и си разказват вицове? Това е мит. Той идва от непознаването на техниката и най-вече от силното ѝ надценяване. Автопилотът е по-скоро автоматизирана система за управление и тя има нужда от непрекъснат контрол и регулиране от екипажа.

Какво прави пилотът по време на полет?


  •  Поддържа връзка с РВД (Ръководство движение на полети).
  • Обменя информация с пилотите на други самолети, намиращи се наблизо.
  • Следи метеорологичните доклади и отчита моментните метеорологични прояви.
  • Следи и настройва автоматизираната система за управление (автопилота) съобразно конкретната ситуация (метеорологични данни, видимост, натовареност на трасето, вятър, обледеняване и др.).
  • Контролира скоростта съобразно наличното гориво и оптималното му използване. При  дългите полети то винаги е точно пресметнато с толеранс от около час – час и половина – колкото да стигне самолетът до резервното летище.
  • Следи маршрута и при нужда го коригира.
  • Попълва подробната документация, по която при нужда трябва да може да се пресъздаде точният маршрут и поведение на машината и т.н.



Защо пилотите са по двама?
Пилотите летят по двама, не само за да се контролират един друг и защото на единия може да му прилошее. При дългите полети, за да работи адекватно, всеки от тях се нуждае от почивка. В самолетите има обзаведени специални стаи, които остават невидими за пасажерите. В тях пилотът може да остане за малко сам, може да поспи в удобно легло или просто да се отпусне.

Дори храненето е подчинено на принципа винаги да има един дееспособен пилот в кабината. Менюто е различно за двамата – като ястия и като фирма-доставчик. Ако случайно храната предизвика стомашни проблеми при единия, другият остава на линия.

При най-дълги полети (16-18 часа) в управлението на самолета се редуват два екипа от по двама пилоти. Те преминават през различни държавни граници, часови и климатични зони, прелитат хиляди километри на височина 10 – 13 000 м и отговарят за живота на стотици пътници. Понякога се случва на пилота да се съберат и 16 часа полет без почивка.

Капитанът представлява изпълнителната власт
На територията на самолета той е шеф не само на персонала, но има и всички правомощия на изпълнителните и административни власти. 
Може да задържи определен пътник и да ограничи свободата му. Може да запише завещанието на умиращ или да ожени влюбени. Както и да поиска отклоняване на самолета поради възникнала извънредна ситуация.

Кацането
Когато стюардесите започнат да инструктират пътниците за безопасно кацане, пилотите вече подготвят самолета за снижаване. Те проверяват всички системи и започват спускането. Ръководят се или от специализираното наземно оборудване или от спътниковите системи за навигация.
Твърдото приземяване често пъти говори не за лошата работа на пилотите, а точно обратното – за майсторството им. Така при валеж то предотвратява аквапланинга.
Работното им време не свършва с кацането, така, както не е започнало с излитането. Те имат още задължения – предават самолета на наземния инженерен екип, провеждат следполетния брифинг. Така регламентираният им работен ден достига 12-14-16 часа.

Ако на слизане от самолета искате да кажете нещо мило на пилотите, благодарете им за доброто приземяване. А при случаи на закъснели или отменени полети, обърнете се към Аероиск за помощ при получаване на дължимото ви обезщетение https://aeroisk.bg/.

© Аероиск 2019